سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نشانه های ظهور

ارزیابی روایی نقش قم در زمینه سازی انقلاب مهدوی (ع)(1)

    نظر

در بینش آینده گرائی معصومین علیهم السلام شهر قم مطرح شده است، و لذا نقش قم در زمینه سازی انقلاب جهانی حضرت مهدی علیه السلام مورد ارزیابی قرار می گیرد.

1) قال الصادق علیه السلام:

سَتَخْلُو کُوفَةَ مِنَ المُؤمِنینَ، و یَاْزِرُ عَنْهَا العِلْمُ کَما تَأزِرُ الحیَّةُ فی حُجْرِها. ثُمَّ یَظهَرُ العِلْمُ بِبَلْدَةٍ یُقالُ لَها قُمْ، و تَصیرُ مَعدِناً لِلْعِلْمِ وَ الفَضْلِ حَتّی لا یَبْقی فِی الأرْضِ مُسْتَضْعَفٌ فِی الدَّینِ حَتَّی المُخَدَّرات فِی الحِجال، وَ ذلِکَ عِندَ قُربِ ظُهورِ قائِمُنا، فَیَجْعَلُ اللهُ قُم و اَهْلَهُ قائِمینَ مَقامَ الحُجَّةِ وَ لَوْ لا ذلِک لَساخَتِ الاَرْضُ بِاَهلِها و لَمْ یَبْقَ فی الاَرضِ حُجَّةٌ، فَیَفیضُ العِلْمُ مِنْهُ اِلی سائِرِ البِلادِ فِی المَشرِق و المَغْرِبِ فَیَتِمَّ حُجَّةُ اللهِ عَلَی الخَلْقِ، حَتّی لا یَبْقی اَحَدٌ عَلَی الاَرْضِ لَمْ یَبْلُغْ اِلَیْهِ الدّینُ و العِلْمُ، ثُمَّ یَظْهَرُ القآئِمُ (عج).

امام صادق علیه السلام فرمود:

بزودی کوفه از مؤمنین خالی می شود، و علم از آن می گریزد و پنهان می شود، آنگونه که مار در سوراخش پنهان می گردد، سپس علم در شهری بنام «قم» ظاهر می گردد، و شهر «قم» کانون علم و فضل شده، چنان دنیا را به حقائق آشنا می سازد که در روی زمین مستضعفی در دین باقی نماند، حتّی زنها در حجله ها، و چنین زمانی نزدیک ظهور قائم آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم است، سپس

خداوند قم و اهل او را قائم مقام حجت خدا قرار می دهد، که اگر چنین نشود زمین بر اهل خودش خراب می گردد و حُجّتی باقی نمی ماند، آنگاه علم (علوم اسلامی) از قم به تمام دنیا می رسد و مشرق و مغرب عالم را فرا می گیرد، پس حجّت خدا بر خلق تمام می گردد، زیرا در تمام روی کره ی زمین کسی باقی نمی ماند که دین و علم به او ابلاغ نشده باشد و آنگاه امام زمان علیه السلام ظاهر می شود.

2) قال الصادق علیه السلام:

وَ لَمْ یَدَعِ اللهُ قُم و اَهْلَهُ مُسْتَضْعَفاً بَلْ وَفَّقَهُمْ و اَیَّدَهُمْ... و اِنَّ البَلایا مَدْفُوعَةٌ عَنْ قُم وَ اَهْلِهِ و سَیَأتی زَمانٌ تَکُونُ بَلْدَةُ قُم و اَهْلُها حُجَّةً عَلَی الخَلائِقْ و ذلِکَ فی زَمانِ غَیْبَةِ قائِمَنا اِلی ظُهُورِهِ وَ لَوْ لا ذلِکَ لَساخَتِ الاَرْضُ بِاَهْلِها، و اِنَّ المَلائِکَةَ لَتَدْفَعُ البَلایا عَنْ قُمْ و اَهْلِهِ، وَ ما قَصَدَهُ جَبّارٌ بِسوءٍ اِلّا قَصَمَهُ قاصِمُ الجَبّارینَ و شَغَلَهُ عَنْهُم بِداهیَةٍ اَوْ مُصِیبَةٍ اَوْ عَدوًّ و یُنْسیِ اللهُ الجَبّارینَ فی دَوْلَتِهِمْ ذِکْرَ قُمْ و اَهْلَهُ کَما نَسُوا ذِکْرَ الله.

- امام صادق علیه السلام فرمود:

خداوند قم و اهلش را در دست مستکبران ضعیف و ناتوان نمی گذارد، بلکه آنها را موفّق و پیروز می کند،... مصیبت و بلاها از قم و اهل آن دفع می گردد، و بزودی زمانی فرار رسد که قم و اهل آن حجّت شوند بر همه ی مردم دنیا، و این در زمان غیبت قائم ما، و نزدیک ظهور

اوست، که اگر چنین نشود، زمین بر اهلش خراب می گردد، و فرشتگان خدا همواره، بلاها و خطرات را از قم و اهل آن برطرف می سازند، و هیچ ستمگری، قصد نابودی قم نمی کند مگر آنکه خدا نابودش می سازد و او را به مشکلات و مصیبت ها و درگیری های خصمانه با دشمنانش، مشغول می سازد و خداوند یاد قم و مردمش را از خاطره ی آنان می زداید چنانکه آنان خدا را از یاد برده اند.

3) امام علی علیه السلام فرمود:

سَلامُ اللهِ عَلَی اَهْلِ قُم و رَحْمَةُ اللهِ عَلی اَهْلِ قُم... هُمْ اَهْلُ رُکُوع وَ خُشُوع و سُجُودٍ و قیام و صیام هُمُ الفُقَهاءُ العُلَماءُ الفُهَماءُ، هُمْ اَهْلُ الدّینِ و الوِلایَةِ و حُسْنِ العِبادَةِ، صَلَواتُ اللهِ عَلَیهِمْ وَ رَحمةُ اللهِ و بَرَکاتُه.

سلام خدا بر مردم قم و رحمت خدا بر آنان باد، آنان اهل رکوع و سجود و خشوع و نماز و روزه اند. آنان فقیهان، عالمان، و هوشمندانند، آنان دین دار و دوستدار خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و اهل عبادتهای شایسته اند، درود خدا و رحمت و برکات او بر آنان باد.

4) امام صادق علیه السلام فرمود:

اِذا اَصابَتْکُم بَلِیّةٌ وَ عِناءٌ فَعَلَیکُمْ بِقُمٍ فَاِنَّهُ مَأوی الفاطِمییّن.

آنگاه که بلاها و دشواریها به شما رسید به شهر قم روی آورید که قم جایگاه امن فرزندان فاطمه علیهاالسلام است.

5) امام صادق علیه السلام در کلام دیگری فرمود:

اَلا اِنَّ قُمْ حَرَمی و حَرَمَ وُلْدی مِنْ بَعْدی

بدانید که شهر قم حرم من و حرم فرزندانم پس از من است.

6) امام رضا علیه السلام فرمود:

اِنَّ لِلْجَنّةِ ثَمانِیَةِ اَبْوابٍ وَ لِاَهْلِ قُم واحِدٌ مِنْها فطوبی لَهُم ثَمَّ طُوبی لَهُم ثُمَّ طُوبی لَهُم.

بهشت را 8 در است که یک از آن درها از آن مردم قم است،‌ خوشا بحال آنان، «3 مرتبه فرمود».

7) امام صادق علیه السلام فرمود:

تُربَةُ قُمْ مُقَدَسَةٌ و اَهلُها مِنّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ لا یُریدُ هُمْ جَبّارٌ الاّ عُجَّلَت عُقُوبَتُهُ ما لَمْ یَخُونُوا اِخوانَهُم فِاِذا فَعَلوا ذلِکَ سَلَّطَ اللهُ عَلَیْهمُ جَبابِرَةُ سُوءٍ، اَما اِنَّهُمُ اَنْصارُ قآئِمِنا، وَ دُعاةُ حَقَّنا.

خاک قم مقدّس است، و مردم آن از ما خاندان پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم هستند، و ما نیز از آنان هستیم، هیچ ستمگری قصد آزار قم نمی کند جز آنکه به زودی عقوبت می شود، مادامی که مردم قم به برادران خود خیانت نکنند. که اگر خیانت پیشه سازند، خداوند جبّاران و ستمگران زشتکار را بر آنان مسلط می گرداند، بدانید که آنان یاران قائم ما، و مبلّغان حق ما هستند.

8) امام موسی بن جعفر علیه السلام فرمود:

قُمْ عُشُّ آلِ مُحمّدٍ وَ مَأوَی شیعَتِهِمْ وَلکِنْ سَیُهْلَکُ جَماعَةٌ مِنْ شَبابِهِمْ بِمَعْصِیَةِ آبائِهِمْ و الاْسْتِخْفافِ وَ السُّخْرِیَّةِ بِکُبرائِهِمْ و مَشایِخِهِم وَ مَعَ ذلِکَ یَدفَعُ اللهُ عَنهُمْ شَرَّ الاَعادِیَ و کُلَّ سُوءٍ.

قم خانه آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم، و جایگاه پیروان آنان است، لیکن گروهی از جوانان آنان به خاطر نافرمانی از پدران و مسخره کردن و سبک گرفتن سالخوردگان، و بزرگانشان هلاک می شوند، اما با وجود اینگونه مسائل، خداوند شرّ دشمنان را از شهر قم کوتاه می کند، و هر بدی را دور می سازد.

9) امام رضا علیه السلام فرمود:

لُولا القُمیّونَ لَضاعَ الدّینُ و لَولا القُمیّونَ لاَنْدَرَسَ الدِّینُ.

اگر مردم قم نباشند دین اسلام از بین می رود، یا کهنه شده و فراموش می گردد.

10) امام صادق علیه السلام فرمود:

اِنّما سُمّی قُمْ لِاَنَّ اَهلَهُ یَجْتَمَعُونَ مَعَ قائِمِ آل مُحَمّدٍ صلی الله علیه و آله و سلم وَ یَقُومُونَ مَعَهُ و یَسْتَقیمُونَ عَلَیهِ و یَنْصُرُونَهُ:

قم را به این جهت قم نامیدند که مردم آن در کنار قائم آل محمد علیه السلام گرد می آیند، و در راه او استقامت می ورزند، و او را یاری می کنند.

11) امام صادق علیه السلام پاسخ داد که:

اِنَّ الدّینَ و أهْلَهُ بِقُمْ ذَلیلٌ و لَولا ذلکَ لَأَسْرَع النّاسُ اِلَیْهِ فَخُرِبَ قُم و بَطَلَ أهْلَهُ فَلَمْ یَکُنْ حُجَّةً عَلی سائِرِ البِلادِ وَ اِذا کانَ کَذلِکَ لَمْ تَستَقِرّ السَّماءُ و الاَرْضُ.

با اراده ی الهی دین و اهل دین در قم بظاهر ذلیل و خوار قرار گرفتند «هم از نظر سیاسی و هم از نظر بهداشتی و بدی آب و هوا» که اگر چنین نبود «و دارای آب و هوای خوش و خرم بود» مردم از همه جا برای خوش گذاری به آنجا کوچ می کردند، و آنجا را به فساد می کشیدند، که دیگر قم فاسد شده و به فساد کشیده، شده نمی توانست الگو و حجّت بر سایر نقاط دنیا باشد، و اگر قم حجت بر سایر بلاد نمی شد آسمان و زمین بهم می ریخت «و نظام هستی در نابودی دین خدا نابود می گشت».

12) امام صادق علیه السلام فرمود:

اِذا عَمَّتِ البَلایا فَالأَمْنَ فی کُوفَةَ وَ نَواحِیها مِنَ السَّوادِ وَ قُم مِنَ الجَبَلِ و نِعْمَ المَوضِعُ قُم لِلخائِفِ الطّائِفِ.

وقتی که بلاها و فتنه ها همه جا را فراگیرد به کوفه و اطراف آن، و سپس شهر قم روی بیاورید، که محل امن است، و خوب جائی است شهر قم، برای کسی که می ترسد از بلاها و قصد زندگی دارد.

مضمون روایت بالا در روایات متعدد نقل شده است.

13) امام صادق علیه السلام از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل می کند که فرمود:

نَظَرْتُ اِلی بُقْعَةٍ بِاَرْضِ الجَبَلٍ خَضْراءَ اَحْسَنُ لَوناً... فَقُلْتُ حَبیبی جَبْرَئیلُ ما هذِهِ البُقْعَةٍ؟ قالَ فیها شیعَةُ وَصیِّکَ عَلِیّ بْنِ اَبیطالِب.

سرزمینی سبز و نورانی در دشت کنار کوه که در بهترین رنگ جلوه می کرد را مشاهده کردم، از جبریل پرسیدم فرمود: از آنِ شیعیان وصی تو امیرالمؤمنین علیه السلام می باشد.

سپس رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به شیطان نهیب زد که در کنار سرزمین نشسته بود.

قُمْ یا مَلْعُون فَشارِکِ المُرْجِئَةِ فی نِسائِهِمْ وَ أَمْوالِهِمْ لِأنَّ اَهْلَ قُم شیعَتی وَ شیعَةِ وَصیّی عَلیّ بْنِ اَبیطالِب.

برخیز ای ملعون و در مال و زنان کسانی که از دین خدا برگشتند شرکت کن و شهر قم را رها کن که اهل قم از پیروان من و علی علیه السلام می باشند.

ادامه دارد...

منبع:راسخون

 دشتی، محمّد، (1383)، آینده و آینده سازان (ارزیابی تحولات آینده ی جهان و نقش ایرانیان در ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف)، قم، مؤسّسه ی فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین علیه السّلام، چاپ چهارم.