حضرت امیرالمؤ منین و تعریف امام علیه السّلام قسمت اول
و پیشوایان براى خلق پیرو (امر و نهى) خداوند هستند و او را به بندگانش مى شناسانند. داخل بهشت نمى شود مگر کسى که آنها را بشناسد و ایشان هم او را بشناسند و داخل آتش نمى شود مگر کسى که منکر آنان باشد و ایشان هم او را از آن خویش ندانند.
امام امیرالمؤ منین در این خطبه کوتاه در اوصاف ائمه معصومین و فرستادگان خداوند با اشاره به سه اصل مسلم فرموده اند:
اول :
این ذوات مقدسه از طرف خداوند متعال ماءمور قیام براى هدایت و ارشاد مخلوقات الهى هستند. نهایت اینکه براى هر کدام برنامه خاصى از طرف آفریننده جهان تدوین شده است که ناگزیر باید بر طبق آن عمل کنند (خانه نشینى، دست به شمشیر بردن، با دشمن صلح کردن، معارف عالیه اسلام را به زبان دعا به مردم رساندن، باب مکتب علوم اهل بیت را به روى افراد گشودن و تربیت هزاران شاگرد برجسته، در زندانها جان دادن و به وسیله مناجات مردم را متوجه مبداء و معاد کردن) تا وقتى که ان شاءالله نوبت به حضرت بقیة الله ارواحنا له الفداء برسد و جهان را آباد و معمور فرماید و ریشه ظلم و بیدادگرى را از بیخ و بن برکند و عدل و داد واقعى را در سرتاسر جهان پیاده کند و حکومت جهانى الله را در سرتاسر گیتى فرمانروایى بخشد.
دوم :
ائمه معصومین مرکز عرفان و شناسایى ذات حق در میان مردم هستند و اگر افراد جامعه بخواهند نسبت به عالم غیب عرفانى پیدا کنند و احکام و مقررات الهى را فرا بگیرند، تنها این ذوات مقدسه هستند که مى توانند به آنها آگاهى بدهند، همان گونه که در زیارت مبارک ((جامعه کبیره)) مى خوانیم ((السلام على محال معرفة الله)). (سلام بر جایگاههاى شناخت خدا).
سوم :
بهره بردارى از بهشت و نعمتهاى ابدى آن در گرو عرفان و شناسایى ائمه دوازده گانه سلام الله علیهم اجمعین و دور ماندن از جهنم و عذابهاى دردناکش در سایه ایمان و اعتقاد به این ذوات مقدسه است .
به هر حال، وصول به سعادت ابدى در سایه پیروى و اطاعت از فرمان این عزیزان خواهد بود.
در روایت زیر به مناسبت آیه شریفه ((واستمع یوم الخ)) از حضرت صادق علیه السّلام نقل شده است که فرمودند:
منادى از آسمان قائم ما را به اسم و نیز اسم پدرش معرفى مى کند و صیحه در این آیه صیحه از آسمان است و آن روز، روز قیام مهدى ما است .
معاویة بن عمار از حضرت امام صادق علیه السّلام در تفسیر آیه 41 سوره رحماننقل مى کند که فرمودند:
در هنگام قیام مهدى قائم ما دشمنان ما به وسیله صورتهایشان شناخته مى شوند. آنگاه آن حضرت و یاران عزیزش آنها را دستگیر و منکوب خواهند ساخت .
عمر بن خنظله روایت مى کند که ضمن خواندن آیه 4 سوره اشعر از امام صادق علیه السّلام پرسیدم : نشانه هاى قیام قائم شما چیست ؟ فرمودند:
براى قیام قائم ما پنج علامت است :
1. صیحه آسمانى (که البته تمام مردم کره زمین آن را مى شنوند و به زبانهاى مختلف ترجمه مى شود تا همه مردم بدانند).
2. خروج سفیانى (که از نوادگان بنى امیه است).
3. خسف و فرورفتن (در زمین بیداء که ظاهرا فرورفتن لشکر سفیانى باشد).
4. کشتن نفس زکیه (در بین رکن و مقام که البته از دوستان خوب امام عصر روحى له الفداء است).
5. خروج یمانى .
مى گوید: آیه بالا را خواندم و عرض کردم : این است صیحه ؟ فرمودند: آرى .
ابى سعید در حدیث زیر، از رسول اکرم صلى الله علیه و آله نقل مى کند که آن حضرت به چند نشانه از مشخصات وجودى حضرت بقیة اللّه ارواحنا له الفداء چنین اشاره فرموده اند:
1. مهدى از من است (بنابراین، حتما باید از فرزندان آن حضرت باشد، و در نتیجه، مدعیان دروغگو رسوا خواهند بود).
2. پیشانى او (مهدى روحى له الفداء) گشاده است .
3. بینى او قلمى و کشیده است .
4. کره زمین را پر از عدل و داد مى کند و چناچه از ظلم و جور پر شده باشد.
ابو داود، ابن ماجه، طبرانى و حاکم از ام سلمه نقل کرده اند که رسول اکرم صلى الله علیه و آله فرمودند:
مهدى از خاندان من است و او از فرزندان دخترم فاطمه علیهاالسلام خواهد بود.
بنابراین حدیث، مدعیان مهدویت که از فرزندان فاطمه علیهما السلام نباشد دروغگو خواهند بود. - لعنة الله علیهم -.
ابى سعید از رسول اکرم صلى الله علیه و آله حدیث مى کند که آن حضرت فرمودند:
بشارت بدهم به شما به مردى از خاندانم که نام او مهدى است . در میان امت من برانگیخته مى شود در حالتى که اختلاف فوق العاده اى در میان مردم به وجود آمده و ارکان اجتماع متزلزل است . او (مهدى من) جهان را پر از عدل و داد مى کند بعد از اینکه پر از ظلم و جور شده باشد. در سایه حکومت عدل پرورش اهل آسمانها و ساکنان زمین راضى و خوشحال هستند، اموال بیت المال را بالسویه تقسیم مى کنند (آرى، در آن دولت تبعیض وجود ندارد)، قلبهاى امت من پر از بى نیازى خواهد بود و عدل حکومتش سرتاسر دنیا را خواهد گرفت و چندان عدالت گسترش مى یابد که منادى از طرف آن حضرت ندا مى دهد که هر کس نیازى دارد به سوى ما بیاید تا احتیاج او تاءمین شود. فقط یک نفر مراجعه مى کند. پس، از او درخواست مى کند. مى فرماید: پیش خادم و پرده دار برو تا به تو بدهد.
احمد، نعیم بن حماد، حاکم و ابونعیم از ثوبان نقل مى کنند که رسول اکرم صلى الله علیه و آله فرمودند:
هنگامى که پرچمهاى سیاه را که از خراسان مى آیند مشاهده کردید به آن جمعیت ملحق شوید اگر چه روى برفها (با سینه) حرکت کنید؛ زیرا جانشین خداوند حضرت مهدى (روحى له الفداء) در آن لشکر خواهد بود.
حذیفه نقل مى کند که پیامبر بزرگ اسلام صلى الله علیه و آله فرمودند:
مهدى مردى از فرزندان من است که صورتش مانند ستاره درخشان است .
حذیفه مى گوید که رسول گرامى اسلام صلى الله علیه و آله فرمودند:
مهدى مردى از فرزندان من است . اما نشانه هاى وجودى او:
1. از نظر رنگ و قیافه، عربى است .
2. از لحاظ جسم و قواى جسمى اسرائیلى است (اشاره به قدرت جسمى فوق العاده آن سرور است).
3. در سمت راست صورت مبارکش خال سیاهى است که مانند ستاره اى پرفروغ بر روى صفحه صورتش مى درخشد.
4. برنامه کار دولتش : جهان را پر از عدالت مى کند چناچه پر از جور شده باشد. به نحوى که در دوران خلافتش اهل زمین و اهل آسمان و پرندگان در فضا خشنود مى شوند.
طبرانى در کبیر و ابونعیم از على بن هلالى نقل مى کند که پیامبر بزرگوار اسلام صلى الله علیه و آله به حضرت فاطمه سلام الله علیها فرمودند:
دخترم ! به آن خدایى که مرا مبعوث به رسالت فرموده مهدى از امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) است. دخترم ! آنگاه که دنیا از هرج و مرج پر شد و انواع فتنه ها جهان را فرا گرفت و عدم امنیت راه زندگى را بر مردم مسدود نمود، مردم اموال یکدیگر را به غارت بردند، بزرگسالان به کوچکتر از خود رحم نکردند و افراد کم سن و سال احترام بزرگان را رعایت ننمودند، در این موقع، خداوند از فرزندان امام حسن و امام حسین (سلام الله علیهما) مهدى این امت را ماءمور به قیام مى فرماید و کاخهاى ضلالت و گمراهى (شرک و کفر و نفاق) را درهم مى کوبند و خلاصه به عمر تمام مکتبهاى ضد خدایى و ضد ولایى خاتمه مى دهد و قلبهاى غافل از حق را مسخر مى کند و دین را در آخرالزمان برپا مى دارد (احکامش را در سرتاسر گیتى اجرا مى کند) - چنانچه من به دوران جاهلیت دین مقدس اسلام را در تاریکترین محیطها (شبه جزیرة العرب) برپا داشتم - و جهان را پر از عدل و داد مى کند چنانکه پر از ظلم و جور شده باشد.
طبرانى از عوف بن مالک روایت کرده است که رسول اکرم صلى الله علیه و آله فرمودند:
فتنه اى بس تاریک جهان را دربر مى گیرد، آنگاه فتنه ها یکى پس از دیگرى در دنیا پدید مى آیند و مردم از آنها متابعت مى کنند تا آنکه مردى از فرزندان من که او را مهدى (علیه السّلام) مى گویند قیام کند. پس، اگر زمان او را درک کردى فرمانش را اطاعت کن تا از هدایت شوندگان حق باشى .
در روایت زیر که از رسول معظم صلى الله علیه و آله نقل شده است، آن حضرت ضمن اشاره به قیام سید حسنى که مبداء حرکتشان از خراسان است، چنین امر فرموده اند:
پس، باقى نماند اهل بیتش تا اینکه خداوند برانگیزد پرچم سیاهى را از مشرق . هر کس او را یارى کند خداوند را نصرت نموده و هرکس او را رها سازد (یارى اش ننماید) خداوند او را خوار مى کند. صاحب پرچم سیاه خود را به کسى مى رساند که همنام من است (حضرت محمد بن الحسن العسکرى روحى له الفداء). آنگاه آن حضرت آنان را زیر پرچم ولایتش جاى مى دهد و خداوند هم او را تاءیید مى فرماید و نصرت مى دهد.
سعید بن مسیب از بنیانگذار اسلام صلى الله علیه و آله حدیث مى کند که فرمودند:
پرچمهاى سیاه از مشرق ظاهر مى شوند که مربوط به اولاد عباس هستند. آنها حکومت را به دست مى گیرند و مدت زمامدارى آنها آنچه خداوند بخواهد مى شود (اشاره به قیام علیه بنى امیه و به حکومت رسیدن بنى عباس به دست ابومسلم خراسانى و طول دوران زمامدارى آنها و نیز اشاره به قیام جناب سید حسنى است). سپس پرچمهاى سیاه کوچک دیگرى ظاهر مى شوند که با سفیانى و لشکریانش مبارزه مى کنند و مردم را به فرمانبردارى از حضرت ولى عصر (علیه السّلام) فرا مى خوانند .
(ممکن است اشاره به لشکریان جناب سید حسنى باشد که روزهاى اول کم اند) . ابى سعید خدرى گفته است که رسول اکرم صلى الله علیه و آله فرمودند:
مهدى از من است . پیشانى اش گشاد و پرفروغ و بینى اش کشیده و قلمى خواهد بود. صفحه گیتى را پس از انباشته شدن از ظلم و جور، از عدل و داد پر مى کند.
صالح فرزند ابى خلیل از دوستش نقل مى کند که ام سلمه همسر رسول گرامى صلى الله علیه و آله فرمودند:
هنگام مرگ خلیفه اختلافى به وجود مى آید و مردى از اهل مدینه به سوى مکه مى گریزد و جمعى از مردم مکه بین رکن و مقام با او بیعت مى کنند. آنگاه جمعیتى از شام به خلاف او قیام مى کنند و به طرف مکه به حرکت درمى آیند. پس، در زمین بیداء بین مکه و مدینه به زمین فرو مى روند و چون مردم از این جریان آگاه مى شوند برجستگان شام و نیز جمعى از مردم عراق به سوى او مى آیند و با او بیعت مى کنند و مردى از طایفه کلب به سوى کسانش مى فرستد. پس جمعتى به سوى آنها مى آیند و درگیرى بین آنها پیدا مى شود و آنان شکست مى خورند و در این پیروزى هرکس که از غنائم طایفه کلب نصیبى نداشته باشد زیان کرده است و اینان به روش رسول اکرم صلى الله علیه و آله وسلم در میان مردم عمل مى کنند و اموال و غنائم را بین مردم تقسیم مى نمایند.
مسلم از ابى نضره نقل مى کند:
در خدمت جابرن عبدالله انصارى نشسته بودم . فرمود: در آینده به اهالى عراق درهم و دینارى نخواهد رسید . عرض شد: چرا؟ فرمود: عجم ممانعت خواهد کرد . سپس فرمود: از طرف رومیها . آنگاه مکثى فرمود و گفت : رسول اکرم صلى الله علیه و سلم فرموند: در آخر الزمان خلیفه اى بر جهان حکم مى راند که اموال را بدون حساب و شمارش مى دهند . شنوندگان به ابى نضره و ابى علاء گفتند: آیا احتمال مى دهید که این خلیفه با این اوصاف عمر بن عبدالعزیز باشد؟ هر دو گفتند: نه، چنین نیست . ثوبان درباره آینده دنیا از زبان بنیانگذار اسلام صلى الله علیه و آله چنین مى گوید:
سه نفر در کنار کعبه مى جنگند که تمامشان فرزند یک خلیفه هستند (کنز راکنایه از کعبه گرفته اند). آنگاه حکومت به هیچ کدام از آنها نمى رسد؛ سپس پرچمهاى سیاه از جانب شرق به اهتزاز درمى آید و نبرد سختى درمى گیرد (که مانند آن دیده نشده است). چون این پرچمها را مشاهده کردید با صاحب آن (فرمانده) بیعت کنید حتى اگر روى برفها راه بروید ولو با سرزانو یا سینه . زیرا آن فرمانده نماینده و جانشین خدا مهدى منتظر است .
عبدالله مى گوید:
همینطورى که در خدمت رسول اکرم صلى الله علیه و آله وسلم بودیم ناگهان عده اى از بنى هاشم (البته از جوانان) بر آن حضرت وارد شدند. پیامبر صلى الله علیه و آله وسلم نگاهى به آنها فرمودند و چشمان مبارکشان
پر از اشک شد و رنگ صورت شریفشان تغییر کرد. عرض کردم : یا رسول الله ! همیشه در رخسار شما حالتى را مى بینم که ما ناراحت مى کند (در حقیقت، سؤ ال از علت تغییر قیافه و ناراحتى بوده است). در جواب فرمودند: ما اهل بیتى هستیم که خداوند عالم آخرت را بر دنیا براى ما اختیار فرموده است . بعد از من خاندانم گرفتار مصائب و بلایا و سختیها خواهند شد (قتل، اسارت، زندان، تبعید و خانه نشینى) تا اینکه مردمى از جانب مشرق بیایند در حالى که پرچمهاى سیاه به دست دارند و از مردم مى خواهند که از کارها و مردم بد دورى گزینند و به سوى خوبیها روى آورند. آنها را اجابت نمى کنند. سرانجام مى جنگند تا پیروز مى شوند. آنگاه مردم اعلام آمادگى براى قبول خیرات و خوبیها مى کنند، اما آنها نمى پذیرند تا اینکه مى آیند و پرچم پیروزى را به یکى از مردان خاندان من مى دهند و او جهان را پر از عدل و داد مى کند پس اینکه از ظلم و جور انباشته شده باشد. پس، هر کس از شما آن زمان را درک کرد به سراغ آنها برود ولو به نحو سینه خیز روى برف باشد.
خواننده عزیز!
ممکن است فرمایش رسول گرامى اسلام صلى الله علیه و آله اشاره به قیام جناب سید حسنى باشد که از خراسان با یارانش حرکت مى کند و جمع کثیرى از دشمنان اهل بیت را به هلاکت مى رساند و خدمت امام عصر روحى له الفداء مى رسد و با یارانش تسلیم آن حضرت مى شوند و اسلام واقعى پیاده مى شود و جهان از عدالت لبریز مى گردد- اللهم عجل فرجه -.
عبدالله بن عباس روایت کرده است از رسول اکرم صلى الله علیه و آله که فرمودند:
جانشینان من و اوصیاى من و حجتهاى خداوند بر مردم بعد از من دوازده نفرند که اول آنها برادرم آدم است و آخرین آنان فرزندم خواهد بود. عرض شد: یا رسول الله ! برادر شما کیست ؟ فرمودند: على بن ابى طالب . عرض شد: فرزندتان کیست ؟ فرمودند: مهدى که جهان را پر از عدل و داد مى کند بعد از اینکه از ظلم و جور پر شده باشد. آنگاه اضافه مى فرمایند: به حق آن خداوندى که مرا به راستى و حق مبعوث فرموده است براى راهنمایى بشر و بشارت دادن آنها به نعمتهاى ابدى خداوند و ترساندنشان از عذابهاى او،
که اگر از عمر دنیا جز یک روز نماند پروردگارم آن روز را آنقدر طولانى مى کند تا اینکه فرزندم مهدى در آن روز قیام کند و عیسى بن مریم روح الله از آسمان به زیر آید و پشت سر او نماز بخواند و جهان به نور پروردگارش روشن گردد و حکومت فرزندم شرق و غرب عالم را فراگیرد.
ابو نعمیم به سند خودش از ثوبان نقل مى کند که رسول اکرم صلى الله علیه و آله فرمود:
هرگاه دیدید که از جانب خراسان پرچمهایى به رنگ سیاه به اهتزاز در آمد، از آنها استقبال کنید و لو اینکه پاى پیاده بلکه با سر زانو روى برفها راه بروید؛ زیرا حجت و جانشین خداوند در این جمعیت است و آن حضرت مهدى (علیه السلام) است .
حضرت جواد الائمة علیه السلام درباره نشانه هاى ظهور و روز اول آن چنین فرموده است :
منادى از آسمان به نام حضرت مهدى فریاد مى زند و اهل مشرق و مغرب همه آن صدا را مى شنوند. حتى افرادى که در خواب هستند از شنیدن آن بیدار مى شوند.
خواننده عزیز!
با قدرت بى نهایت خداوند صدا به زبانهاى مختلف ترجمه مى شود و اهل هر زبانى آن را مى شنود.