نشانه هاى ظهور در کتب معتبر اهل سنت و جماعت
در این فصل روایات رسیده از وجود مقدس رسول اکرم صلى الله علیه و آله و اوصیاى عزیزش را که در کتابها معتبر اهل سنت و جماعت، آن هم در معتبرترین آنها (صحاح سته) و کتابهاى معتبر دیگر در باب علائم ظهور آمده است عنوان مى کنیم تا خوانندگان عزیز بدانند که تنها علماى شیعه درباره علائم و نشانه هاى ظهور حضرت بقیة الله ارواحنا له الفداء کتاب ننوشته و نقل احادیث نکرده اند، بلکه حتى آنهایى که بر حسب ظاهر ولایت و امامت را از مسیر اصلى خودش تغییر داده و بزرگان آنها آنچه نباید بکنند، کرده اند (اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له على ذلک)نیز درباره آن حضرت و نشانه هاى ظهور او روایات عدیده نقل کرده اند.
اینک به خواست خداوند و الطاف کریمانه امام مظلوم و عزیز ما، حضرت ولى عصر علیه السلام الشریف، به سراغ کتابهاى یاد شده مى رویم و تا آنجایى که عنایت بشود در جمع روایات رسیده از پیشوایان معصوم سلام الله علیهم اجمعین پیگیرى خواهیم کرد و امید است براى عموم مسلمانان راهنماى خوبى باشد.
امام عصر روحى له الفداء در کتابهاى اهل سنت
او محمد فرزند حسن فرزند على فرزند محمد فرزند على الرضا فرزند موسى فرزند جعفر فرزند محمد فرزند على فرزند حسین فرزند على بن ابى طالب کنیه او ابوعبدالله و ابوالقاسم . او تنها بازمانده از حجتهاى خداوند است و صاحب الزمان و قائم منتظر و آخرین امام معصوم . این خبر از زبان عبدالعزیز فرزند محمود پسر بزاز از فرزند عمر نقل شده است که پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمودند: در آخرالزمان مردى از عترت و فرزندان من که اسمش مانند اسم من و کنیه او مانند کنیه من است زمین را پر از عدل و داد مى کند همچنانکه پر از جور شده باشد و این است مهدى (آل محمد).
رسول اکرم صلى الله علیه و آله و تعریف امام
هر کس بمیرد در حالى که امام زمان خود را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است .
در این روایت بنیانگذار اسلام در ارتباط با شخصیت امام علیه السّلام به اصولى اشاره فرموده اند:
1. وجوب شناسایى امام در هر زمان .
2. امام باید معصوم از خطا باشد تا به جاهلیت گرایش نیابد.
3. امام باید به تمام احکام اسلام، اعم از واجب و حرام، آگاه باشد.
4. امام باید حتما از طرف خداوند انتخاب شده و علم او علم خدایى باشد.
5. بدون شناخت امام بهره بردارى از نعمتهاى عالم آخرت میسر نیست .
6. نظام عالم هستى در سایه وجود امام باقى مى ماند.
7. با این اوصاف، حکومت بر جهان حق مسلم امام است .
8. تنها امام معصوم است که با اتکا به قدرت بى نهایت خداوند، جهان را پس از پرشدن از ظلم و جور مملو از عدل و داد مى کند.
9. نفى امامت امام غیر معصوم و مدعیان مهدویت .
10. برنامه کار و دولت امام آسمانى باید از طرف خداوند عالم تدوین شود و آن حضرت همان را در اجتماع پیاده کند.
در پایان، شایان ذکر است که منظور از این بحث (شناخت امام علیه السّلام) شناسایى آن حضرت از لحاظ کمالات روحى و جسمى است و نیز نحوه ارتباط آن سرور با خداوند بزرگ و کیفیت استیلاى آن وجود مقدس بر عالم هستى و شکل پیاده شدن سلطنت آن امام عزیز و برنامه حکومت آن تنها یادگار رسول اکرم صلى الله علیه و آله، والا نه تنها بنده بى بضاعت، عاجز و از پا درآمده هستم بلکه به طور مسلم بزرگان ما نیز از بیان شناخت واقعى امام عاجزند. لذا رسول اکرم صلى الله علیه و آله به امیرالمؤ منین فرمودند: اى على ! غیر از خدا و تو کس دیگرى مرا نمى شناسد و نیز غیر از من و خداوند کس دیگرى نمى تواند تو را بشناسد. البته شناخت ظاهرى از لحاظ پدر و مادر و سایر مشخصات، عملى و ممکن است و همه مى توانند و باید این شناخت را داشته باشند.