سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نشانه های ظهور

حضرت امام صادق علیه السّلام و نشانه هاى ظهور قسمت سوم

    نظر

هشام بن سالم از امام صادق علیه السّلام حدیث مى کند که فرمودند:

امر قیام مهدى ما محقق نخواهد شد مگر اینکه تمام اصناف مردم به حکومت برسند تا نتوانند بگویند اگر حکومت به دست ما داده مى شد عدالت و حق را اجرا مى کردیم . بعد از رسیدن همه طبقات به حکومت آنگاه مهدى ما ظاهر مى شود و حق و عدالت را اجرا مى کند.

موضوع امتحان و آزمایش شدن همه طبقات یکى از مقدمات و نشانه هاى قیام جهانى حضرت ولى عصر ارواحنا له الفداء است . لذا امام صادق علیه السّلام در این روایت به منصور مى فرماید:

امر ولایت و حکومت ما آل محمد محقق نخواهد شد مگر بعد از اینکه آزمایشهایى به عمل آید:

1. به خدا سوگند، مهدى ما قیام نمى کند مگر بعد از ماءیوس شدن همه از وجود مقدسش (آرى، مى گویند اگر بود، مى آمد؛ پس چرا اینقدر طول کشیده است ؟).

2. نه به خدا سوگند نمى آید مگر اینکه افراد از یکدیگر امتیاز پیدا کنند (خوبان از بدان مشخص شوند).

3. نه به خدا سوگند، قائم ما ظاهر نمى شود تا اینکه همه شناخته بشنوند (از نظر دینى و ولایت).

4. نه به خدا سوگند، آنگاه موعود اسلام ظهور مى کند که افرادى که باید سعادتمند بشوند، به اختیار خودشان راه سعادت را برگزینند و آنهایى که داراى خبث باطن و سوء سریره هستند به اختیار خودشان راه شقاوت را در پیش گیرند.

آرى، همه مردم باید قبل از حکومت جهانى سرور عالم حضرت مهدى ارواحنا له الفداء امتحان بشوند. سعادتمند آن افرادى هستند که در این آزمایش با معدلى خوب قبول مى شوند.

از حضرت صادق علیه السّلام حدیث کرده اند که آن امام عزیز فرمودند:

از سوى خداوند متعال سفره اى گسترده مى شود، گوینده اى از آسمان فریاد مى زند: اى پرندگان آسمان و اى درندگان روى زمین ! بیایید و شکم را از گوشت ستمگران و جباران عالم سیر کنید.

خواننده عزیز!

این بیان کنایه است از اینکه دیگر عمر ستمگران خاتمه یافته و امنیت و رفاه در زندگى براى همه موجودات آماده است .

امام صادق علیه السّلام درباره آینده عرب چنین اعلام خطر فرموده اند:

واى بر سرکشان عرب از شرى که نزدیک شده است . راوى مى گوید عرض کردم : از اصحاب حضرت قائم چند نفر عرب هستند؟ فرمودند: ناچیز (بسیار کم). اما ((غیبت نعمانى)) مى گوید از عرب در خدمت حضرت قائم کسى نیست .

(منظور اصحاب خاص هستند).

بنابر نقل ((الزام الناصب))، امام صادق علیه السّلام در باب علائم قبل از ظهور امام عصر روحى له الفداء چنین فرمودند:

مهدى ما  علیه السلام از مکه خارج نمى شود تا اینکه داراى حلقه باشد. راوى مى گوید عرض کردم : میزان حلقه چیست ؟ فرمودند: یک سپاه ده هزار نفرى در حالى که جبرئیل علیه السّلام در طرف راست و میکائیل در طرف چپ آن حضرت در حرکت اند و پرچم رسول اکرم صلى الله علیه و آله را به اهتزاز در مى آورند و تمام مردم مشرق و مغرب از خبر قیام و به اهتزاز در آمدن آن آگاه مى شوند و این پرچم مخصوص رسول اکرم صلى الله علیه و آله است که در روز بدر جبرئیل آن را از آسمان آورد. آنگاه رسول خدا صلى الله علیه و آله آن پرچم را پیچید و به على علیه السّلام داد تا اینکه جنگ بصره پیش آمد و حضرت امیرالمؤ منین علیه السّلام پرچم را به اهتزاز درآورد و خداوند آن پیروزى درخشان را نصیبش فرمود و بعد از فتح بصره حضرت امام امیرالمؤ منین علیه السّلام آن پرچم را پیچیدند و الان در نزد ماست . و هیچ کس آن پرچم را نمى گشاید و به دست نمى گیرد مگر اینکه قائم ما قیام کند و آن را به اهتزاز درآورد و این پرچم و خبر برافراشته شدنش به شرق و غرب عالم مى رسد و جهان را در سیطره خود قرار مى دهد و از آن طرف در پیشاپیش آن به اندازه یک ماه مسافت و نیز از طرف راست و چپ آن موجى از خوف و ترس راه مى افتد (البته دلهاى مردم را پر مى کند) و قلبها را مسخر مى نماید. او ناراحت و غضبناک ظاهر مى شود و براى این مردم که گرفتار غضب خداوند شده اند متاءسف است، در حالى که پیراهن رسول اکرم صلى الله علیه و آله در جنگ احد و نیز عمامه مخصوص و زره آن حضرت را پوشیده و شمشیر جدش (ذوالفقار) را به دست گرفته است و این شمشیر را از غلاف بیرون مى کشد و هشت ماه آن را به زمین نمى گذارد.

ابتدا بنى شیبه را از بین مى برد و دستهاى آنها را قطع مى کند و به دیوار کعبه مى آویزد و از طرف حضرت بقیة الله روحى له الفداء منادى ندا مى کند که اینها دزدان دین خدا و حرم خدا هستند. سپس سیصد و سیزده تن یاران مخصوص شرفیاب مى شوند که خداوند درباره شان فرموده است : ((همه شما را خداوند خواهد آورد)).

امام صادق علیه السّلام درباره جهانگیرى حضرت ولى عصر و یاران عزیزش برنامه جالبى در این حدیث فرموده اند که شرح آن را به نظر خوانندگان عزیز مى رسانیم تا مشکل بى اساس به نظر بعضیها در ارتباط با اینکه چگونه حکومت واحد جهانى به وجود مى آید، حل بشود. امام صادق علیه السّلام در این حدیث مى فرماید:

وقتى قائم ما  علیه السلام قیام کند و جهان را مسخر اراده و حکومت خود قرار دهد، در هر قسمتى و قاره اى از دنیا کسى را به عنوان نمایندگى از طرف خودش معین مى فرماید و فرمان کارش را به این مضمون صادر مى کند: برنامه قضایى تو در کف دست تو است . پس، هرگاه مشکلى پیش آید که حکم خداوند را در آن امر نمى دانى به کف دستت نظر کن و آنچه را در کف دستت دیدى همان تکلیف تو است و به آن عمل کن . امام صادق علیه السّلام مى فرماید: آنگاه حضرت قائم لشکرى به قسطنطنیه مى فرستد و وقتى که به دریا رسیدند عبارتى به کف پاهاى خود مى نویسند و روى آب راه مى روند. مردم مى گویند: اینها که اصحاب حضرت قائم هستند و روى آب راه مى روند پس خود آن حضرت چه خواهد کرد. در این موقع چون شکست خود را قطعى مى بینند دروازه هاى شهر را به روى آنها مى گشایند. پس، آنها فرمانروایى را به دست مى گیرند و هر فرمانى بخواهند صادر مى کنند (این است معنى ولایت تکوینى و تشریعى).

از امام صادق علیه السّلام در رابطه به صیحه آسمانى حدیث مى کنند که فرمودند:

پیش از آن سالى که نداى آسمانى بلند مى شود در ماه مبارک رجب نشانه دیگرى باید دیده شود. عرض کردم : آن چیست ؟ فرمودند: صورتى در ماه پیدا مى شود و دستى ظاهر مى گردد که همه آن را مى بینند.

امام صادق علیه السّلام در مقام بیان مواریث انبیاء این طور فرموده اند:

الواحى که خداوند به حضرت موسى علیه السّلام نازل فرموده نزد ماست (وظایف و تکالیف آسمانى از طرف خداوند) و نیز عصاى حضرت موسى علیه السّلام که به وسیله دشمنان خداوند را به خاک مذلت مى انداخت در نزد ما آل محمد است . بنابراین، ما خاندان رسالت وارث همه پیامبران هستیم .

خواننده عزیز!

اکنون آن الواح و عصاى حضرت موسى علیه السّلام به دست وجود مقدسش حضرت بقیة الله روحى له الفداء است - اللهم عجل فرجه -.

امام صادق علیه السّلام درباره ساعت اول تشرف حضرت بقیة الله روحى له الفداء به مسجد الحرام مى فرماید:

به خدا سوگند، گویى با این چشم او را مى بینم که داخل مکه شده است، در حالى که برد رسول اکرم صلى الله علیه و آله را به تن کرده و عمامه زرد بر سر دارد و نعلین مخصوص ‍ رسول الله صلى الله علیه و آله را به پا کرده و نیزه آن حضرت را در دست دارد. در جلوى او تعدادى بزهاى لاغر در حرکت اند و آنها را به سوى کعبه سوق مى دهد در حالى که کسى آن حضرت را نمى شناسد.

مردم مکه صبحگاهان که برمى خیزند به یکدیگر مى گویند: این مردى که در اطراف کعبه است، کیست ؟ این افرادى که اطراف او را گرفته اند چه کسانى هستند؟ نشانه هایى ملاحظه کردیم که نظیرش را ندیده بودیم . اینها چیست و از کجاست ؟ بعضى مردم به بعضى دیگر مى گویند: این آقا صاحب بزهاست که دیروز وارد مکه معظمه شد.

امام صادق علیه السّلام مى فرماید:

آفرین بر طالقان .

امام صادق علیه السّلام مى فرماید:

زمانى که قائم ما  علیه السلام قیام مى کند شمشیرهایى از آسمان فرود مى آیند که خصوصیاتشان این است که نام جنگجو و نام پدرش با قلم قدرت روى لبه آنها نوشته شده است .

امام صادق علیه السّلام در کیفیت آمدن سیصد و سیزده تن یاران مخصوص حضرت مهدى روحى لتراب مقدمة الفداء چنین مى فرمایند:

خداوند سیصد و سیزده تن یاران مخصوص حضرت قائم  علیه السلام را در همین مسجد شما (مسجدالحرام) جمع مى کند و مردم مکه با دیدنشان مى دانند که ایشان از اهل مکه و از آباء و اجداد آنها نیستند. شمشیرهایى به دست دارند که روى لبه آنها اسامى صاحبانشان و نام پدرشان و نسب آنها نوشته شده است.

در این فرمان کوتاه امام صادق علیه السّلام شیعیان را براى شرکت در قیام جهانى حضرت ولى عصر علیه السّلام مکلف فرموده اند که در خود آمادگى رزمى ایجاد کنند اگر چه تهیه یک تیر باشد و مى فرمایند: وقتى که خداوند این آمادگى را در شما ببیند امیدوارم به شما مهلتى مرحمت کند و ظهور آن سرور را درک نمایید:

درباره قدرت سپاهیان حضرت بقیة الله روحى له الفداء امام ششم علیه السّلام مى فرماید:

 

لشکریان آن حضرت اگر با کوه روبرو شوند کوهها را درهم مى کوبند و دل آنها را شکافته، مسیر خود قرار مى دهند.

آرى، با نیروى مادى و معنوى، ایجاد تونلها مى کنند و بدون گذشت زمان و صرف وقت زیاد به هدفهاى خود مى رسند.

امام صادق علیه السّلام درباره آثار شکوهمند قیام حضرت بقیة الله روحى له الفداء چنین مى فرمایند:

1. عزت واقعى اسلام را بعد از ذلتش به آن برمى گرداند.

2. احکام و قوانین مرده اسلام را (از نظر ظاهر) حیات مى بخشد.

3. جزیه از کفار برداشته مى شود.

4. با شمشیر قیام مى کند و مردم را به سوى خداوند مى خواند و هرکس اجابت نکرد کشته مى شود و هرکس با آن حضرت نبرد کند منکوب مى شود.

5. در قیام جهانى حضرت صاحب الامر علیه السّلام قیافه واقعى اسلام که بعد از رسول اکرم صلى الله علیه و آله در زیر پرده ها پنهان مانده است، بطوریکه در زمان حیات آن حضرت بود، آشکار مى گردد.

6. تمام مذاهب از سرتاسر جهان برچیده مى شود.

7. تنها دین جهانى همه مردم دین مقدس اسلام، آن هم بر اساس رهبرى اهل بیت عصمت و طهارت سلام الله علیهم اجمعین، خواهد بود.

امام صادق علیه السّلام در مورد چگونگى برخورد امام عصر روحى له الفداء با مردم - اعم از عرب و عجم و... - چنین مى فرماید:

قیام قائم ما بر اساس قدرت است و چون بنابر اصلاح جهان است دیگر مدارا کردن در این دولت وجود ندارد: با عرب و فارس و غیره با شمشیر برخورد مى کند، با شمشیر مى گیرد و آنچه بخواهد عطا کند نیز با شمشیر است (کنایه از اینکه تمام برنامه و برخوردها بر پایه قدرت است).